Red Bull
Uškodia Red Bullu nové pravidlá?
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) počas uplynulého víkendu v Montreale prezentovala plán zákazu využívania toku výfukových plynov pri vytváraní prítlaku od Veľkej ceny Veľkej Británie. Ja jasné, že takýto krok si vyžiada určité zmeny na agregátoch. Doterajší priebeh sezóny však nasvedčuje tomu, že takýto zákaz by najviac zasiahol tím Red Bull. Ich doterajšie výsledky dávajú tušiť, že "červení býci" majú tento systém najdokonalejší.
Počas týždňa bude v Lodnýne vo štvrtok zasadať Technická pracovná skupina, ktorá by sa mala zaoberať konkrétnym znením zákazu a taktiež aj technickým prevedením. Red Bull však žiada FIA o vysvetlenie, prečo je súčasný "fúkaný difúzor" považovaný za ilegálny.
Po otázke zahraničných novinárov, či má stajňa Red Bull obavy zo zákazu vplyvu výfukových plynov na prítlak, Christian Horner odpovedal: "Existujú dva problémy. Jeden z nich je vplyv. Pochybujem, že tento krok bude mať na nás v porovnaní s ostatnými väčší vplyv. Ten druhý spočíva z mechanizme a porozumení technických smerníc. To je to, o čom bude Technická pracovná skupina určite diskutovať. Existujú niektoré otázky, o ktorých chceme diskutovať. Niektoré technické smernice ešte budú musieť byť objasnené."
Medzinárodná automobilová federácia dnes tvrdí, že tímy pri využívaní "fúkaného difúzora" porušujú predpisy, v ktorých sa píše, že "jazdec nemôže mať žiadny vplyv na aerodynamiku auta." Z toho teda vyplýva, že výfukové plyny by nemali ovplyvňovať prítlak v čase, keď jazdec nemá stlačený plynový pedál.
Hoci väčšina stajní si nie je istá, že nové znenie pravidiel prinesie želaný efekt, Stefano Domenicali z Ferrari sa vyjadril, že Red Bullu to ublíži najmä v kvalifikáciách. Zároveň naznačil, že tento krok by mohol znamenať nový začiatok šampionátu. "V Silverstone uvidíme, aký skutočný dopad budú mať zmeny ohľadom výfukových plynov," zaujal stanovisko ešte v Kanade Stefano Domenicali: "Potom uvidíme, či skutočne príde nový začiatok šampionátu."
Red Bull bude ešte rýchlejší, varuje Vettel
Sebastian Vettel je v aktuálnej sezóne nesporným kráľom kvalifikácií, keď vyhral šesť z doterajších siedmich možných pole position. Aby toho nebolo málo, v nedeľných pretekoch ho porazili iba dvakrát jazdci McLarenu. Aj napriek tomu, že v posledných troch veľkých cenách nebol náskok "červených býkov" až taký priepastný, ako v úvodnej fáze ročníka, Sebastian Vettel je presvedčený, že tím Red Bull má ešte stále veľký priestor na zlepšenie.
"Myslím si, že keď sa pozrieme na doterajší priebeh šampionátu, zakaždým to bolo tesné a myslím si, že tesné to aj ostane," zamyslel sa Sebastian Vettel a dodal: "Je jasné, že ľudia sa nás snažia dobehnúť a pokúšajú sa vyhrávať preteky. My sa ale musíme uistiť, že nielen oni, ale aj my sa stále zlepšujeme."
"Pokiaľ ide o priestor pre vývoj, myslím si, že stále existuje niečo, čo môžeme vylepšiť. Ocitnete sa v situácii, keď rozmýšľate, čo by ste na aute ešte mohli vylepšiť a prídete na niečo, o čom ste si ešte pred pár týždňami mysleli, že je nemožné. Deň čo deň musíme ísť krok za krokom a neustále hľadať nové veci. Chlapci v továrni sa neustále snažia robiť veci lepšie a lepšie. A to vo všetkých smeroch. Netýka sa to iba aerodynamiky, ale aj mechaniky. Na trať stále prinášame veľa nových dielov. Musíme len dúfať, že naši ľudia pracujú dobre a auto bude stále rýchlejšie a rýchlejšie," doplnil svoj názor úradujúci šampión z majstrovského tímu Red Bull.
Počas pretekov sa zdá, že jazdci McLarenu dokážu vyťažiť z pneumatík Pirelli lepší výkon ako pretekári Red Bull, ktorí sú pre zmenu rýchlejší na jedno kolo. Sebastian Vettel už neraz dokázal, že k obutiu svojho monopostu vie pristupovať mimoriadne šetrne. Najmladší majster sveta si uvedomuje, že nie je možné vytvoriť auto, ktoré bude vyhovovať všetkým za akýchkoľvek podmienok a okolností. "Každé preteky sú iné," pokračoval Sebastian Vettel: "Čo sa tento rok týka pneumatík, na začiatku pretekov máme zvyčajne iný obraz ako na konci. Ak sa obzrieme na posledné preteky, nie stále sa správali tak, ako sme očakávali. Máme tri alebo štyri veci, na ktorých stále pracujeme a veríme, že v budúcnosti sa to zlepší."
"Neexistujú žiadne tajomstvá. Prácu s pneumatikami počas pretekov ovplyvňuje množstvo vecí. Začíname s ťažkým autom, takže počas pretekov sú sily rôzne. Myslím si, že máme rýchly balíček a my sa musíme pred každými pretekmi uistiť, že bez ohľadu na to, aké podmienky nás čakajú na trati a v akej fáze sa preteky budú nachádzať, stále budeme rýchli," pokračoval Sebastian Vettel.
Nemec pripustil, že jednou z oblastí, na ktorých Red Bull neustále usilovne pracuje je zariadenie KERS, ktoré jemu, tak ako aj Markovi Webberi, tento rok už niekoľkokrát zlyhalo. "Myslím si, že v súčasnosti je to naše slabé miesto. Spôsobuje nám to viac problémov, ako ktorýkoľvek iný prvok na aute. Je jasné, že sa veľmi snažíme a nie sme vôbec hrdí na to, aké množstvo problémov s tým máme. Určite by nám pomohlo, ak by to fungovalo na sto percent. Určite by sme boli v pretekoch ešte rýchlejší. To sa však doteraz nestalo a ja môžem iba povedať, že na tom budeme aj naďalej tvrdo pracovať. Spravíme všetko, čo bude v našich silách, aby bolo zariadene spoľahlivé. Snáď sa nám podarí dostať do pozície, že už to nikdy nezlyhá," uzavrel Sebastian Vettel.